De Blauwe Oceaan

Toen ik me vorig jaar oriënteerde op wat me zou kunnen helpen met de online promotie van mijn programma voor innovatiecoaching, kwam ik in contact met een aantal experts op dat gebied. Sommigen waren (en zijn) echte ondernemersgoeroes (en/of presenteren zich als zodanig, dat is ook waar online promotie uit bestaat).

Stappenplan

Eén van hen bood aan, me een paar van haar artikelen te sturen. (Ze bleek later ook met een boek bezig. Dat is inmiddels uit.)

Eén van die artikelen is een soort stappenplan voor het opzetten van een online onderneming. Eén van de tips van haar was: kies vooral een product dat al bestaat.

En die heb ik onthouden. Niet omdat ik het ermee eens was. Maar omdat ik er niet bij kon, dat iemand dat met zo’n grote stelligheid kan zeggen. (De verklaring is waarschijnlijk dat ze, zoals zoveel goeroes, vooral uitdraagt wat voor haar heeft gewerkt. een nogal beperkte blik op de mogelijkheden die onze wereld je biedt. Maar ook weer heel begrijpelijk als je daar succes mee hebt, trouwens.)

Bij mijn programma voor innovatiecoach heb ik steeds meer het gevoel (en op basis van mijn marktonderzoek ook de wetenschap) dat het uniek is.

En dat dat goed is.

Want het is wat ik heel goed kan. Het is waar ik voor de klanten die daarvoor open staan, de meeste waarde toevoeg. En omdat ik die waarde toevoeg ook een goede prijs kan vragen.

Dat is gezond zaken doen, lijkt me zo.

Thinkers50

Elke twee jaar stelt Thinkers50 een lijst samen van de meest invloedrijke management thinkers. Die van 2019 is onlangs bekend gemaakt.

Het is een prachtig overzicht met tal van bekende namen. En natuurlijk ook een aantal denkers die ik niet kende of alleen vaag van naam. Genoeg bij te lezen dus.

Zo staat Dan Pink op plaats 11. Hij schreef een aantal interessante en waardevolle boeken, waaronder A Whole New Mind. Hij pleit daarin voor het meer gebruiken van onze rechterhersenhelft. Dat maakt het leven leuker. En het behoedt ons ervoor dat ons werk wordt overgenomen door computers of iemand aan de andere kant van de wereld. Hier lees je mijn boekbespreking:

Het was Dorie Clark die me in een email attendeerde op de lijst. Voor haar was er deze keer bijzonder nieuws. Ze kwam nieuw binnen op plaats 48.

Dorie Clark is onder meer de schrijver van Stand Out, How to Find Your Breakthrough idea and Build a Following Around It. Ik zette haar boek vorig jaar op nummer 5 in mijn top-10 van 2018.

The Blue Ocean

Op plaats één ook twee nieuwe namen. W. Chan Kim en Renee Mauborgne (vorige keer nog op plaats 4) werden bekend door hun concept van de Blue Ocean Strategy.

Thinkers50 website

Het concept is supersimpel en bewezen succesvol en hun boodschap duidelijk:

Als je denkt aan nieuwe producten, diensten en markten, richt je dan niet op dat stuk van de zee dat vol zit van het leven.  Lees: concurrenten.

Hen bevechten leidt gegarandeerd tot een bloedbad. En daarmee een diep rood gekleurde zee – de Red Ocean.

Nee, zoek beter het water op waar nog ruimte is om te leven. De blauwe oceaan. Waar je niet hoeft te vechten voor je plek.

Eén van de mooiste voorbeelden van een succesvolle Blue Ocean Strategy heb ik altijd Cirque de Soleil gevonden. Het bedrijf ontstond in de periode dat de klassieke, vooral op kinderen gerichte circuswereld moeite had om haar tenten vol te krijgen. Het was Cirque dat met een nieuwe combinatie van theater en acrobatiek gericht op vooral volwassenen een heel nieuwe markt creëerde.

De situatie is natuurlijk wel tijdelijk en uiteindelijk worden blauwe zeeën rood. De kunst is dan een nieuwe oceaan te vinden waar je weer even je gang kunt gaan.


Mijn naam is Nick Grooff. Ik bied leiders van maatschappelijke ondernemingen op coachende wijze een uniek programma van kennis, praktische adviezen en een netwerk op innovatiegebied, waardoor je als leider je maatschappelijke onderneming vanuit haar eigen kracht sneller kan laten innoveren.

Over mijn programma lees je hier meer.

Direct contact opnemen? Je vind mijn contactgegevens hier.

Vond je dit artikel interessant en wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties? Ik stuur een paar keer per jaar een nieuwsbrief met mijn laatste posts, links naar inspirerende artikelen en een update wat ik zoal doe. Je kunt je hier inschrijven.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.