Hoe maak je het onbespreekbare bespreekbaar? (de Woody Allenmethode)

‘Het wordt een puinhoop.’

Niels kijkt naar Wilma. Daar gaan we weer, denkt hij.

‘Jouw plan deugt van geen kant, Niels. Het verkoopteam kan dat helemaal niet aan. Ze hebben al 12% ziekteverzuim.’

Niels zucht. Waarom ligt ze altijd dwars?

Sommige problemen komen steeds terug

En wat doe je dan? Je maakt nog maar eens goede afspraken.

Over meer respect op het werk. Over het vaker voeren van verzuimgesprekken. Over een nieuwe projectplanning.

Taakstellend deze keer. Dat wel.

En is het dan opgelost?

Nee. Een paar maanden later ligt het weer op tafel.

Hoe komen we dan van dat gedram van Wilma af?

Volg de Woody Allenmethode. In dit fragment doet hij het voor:

Doorbreek de vierde muur

Op het toneel staan acteurs in een soort kijkdoos met drie wanden. De vierde wand is de scheiding tussen acteurs en het publiek.

Normaal doorbreken ze niet. Zodra ze dat wel doen stappen ze uit het verhaal.

De Woody Allenmethode

Er zijn vijf stappen:

1. Ga na wat je irriteert

Niels ziet dat Wilma haar medewerkers niet vertrouwt. Zelf denkt hij: We moeten als managers anderen niet alles voorschrijven. Maar hoe krijg ik haar dat aan haar verstand?

2. Zeg het hardop – noem gedrag en effect

Niels: ‘Mijn idee was vandaag te kijken hoe we de verantwoordelijkheden van de binnendienst kunnen vergroten. Nu voelt het alsof je me iets kwalijk neemt terwijl ik niet goed weet wat het is.’

3. Praat erover – over het verschil tussen intentie en effect

Wilma: ‘Je hebt gelijk. Maar hun eigen rooster maken – gaat dat wel goed? Frank en Suzanne zijn vorig jaar al uitgevallen. Stel dat ze allebei thuis komen te zitten. ’

4. Let op defensiemechanismen

Het is niet makkelijk je eigen rol in een negatief patroon te zien. Een strategie die je vaak ziet is de verantwoordelijkheid afschuiven.

Dat doet Harrie, de bestuurder. ‘Ja’, zegt die, ‘dat is toch echt iets waar jullie samen uit moet komen.’

‘Nee, Harrie,’ zegt Wilma. ‘Jij bent wel eindverantwoordelijk en hier hebben we toch even je hulp bij nodig.’

5. Neem zelf de verantwoordelijkheid

En maak nieuwe afspraken, gebaseerd op wat je samen wilt bereiken.

Dus?

Soms zijn problemen op het werk hardnekkig. Maar je kunt eruit stappen.

Als je praat over ieders intenties, ieders gedrag en effecten van dat gedrag, zie je de oorzaken van conflicten beter. Het is de eerste stap om te voorkomen dat je nog een keer vastloopt.

En nu?

Heb jij wel eens het gevoel dat een probleem steeds terugkomt? Vraag op de volgende vergadering naar wat de ander wil bereiken, voor je nieuwe acties afspreekt.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.